Skip to content

Hiding Information: Did Xi Jinping Ask WHO to Withhold Information?

On May 8, Der Speigel, a German newspaper, cited a German intelligence assessment that, on January 21, Xi Jinping personally threatened the World Health Organization (WHO) Director-General Tedros Adhanom Ghebreyesus.

The information said that when Xi talked to Tedros, Xi requested that Tedros not release human-to-human transmission information and delay the announcement of a public health emergency.

In a press briefing, China’s Foreign Ministry Spokesperson, Zhao Lijian, rejected this claim.

WHO also claimed that Xi Jinping and Tedros did not talk on January 21.

Related postings on Chinascope:

Excerpt in Chinese:

《明镜周刊》在5月8日发表的一份报道中称,德国联邦情报局掌握的消息显示,中国曾敦促世界卫生组织推迟发布全球警告;中国国家主席习近平在1月21日与世卫组织总干事谭德塞的通话中请求,不发布有关病毒人传人的信息,推迟发布大流行病警告。这家德国发行量最大的新闻杂志称,据德国联邦情报局估计,由于中国的信息政策,全世界损失了至少四周,甚至六周的抗击病毒的时间。

中国1月23日宣布武汉封城,世卫组织则是在1月30日宣布新冠病毒疫情构成国际关注的突发公共卫生事件。3月11日,世卫宣布新冠肺炎疫情为全球大流行。

在中国外交部发布的消息,在本周一中国外交部例行记者会上,中央电视台记者问,“德国《明镜周刊》日前援引德联邦情报局消息称,中国领导人1月21日在同世卫组织总干事谭德塞通话时,要求谭隐瞒新冠病毒人传人的信息,并推迟宣布新冠肺炎全球大流行。中国的信息发布政策导致浪费长达6周的抗疫时间。中方对此有何回应?”中国外交部发言人赵立坚对此回答说,“中方领导人1月21日根本未曾同世卫组织总干事通电话,有关细节世卫组织已做出了详细澄清。希望有关媒体恪守新闻职业道德,不要散播虚假信息。”

世界卫生组织上周六(5月9日)在一份声明中说,《明镜周刊》(Der Spiegel)有关中国国家主席习近平1月21日和世卫总干事谭德塞(Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus)通电话的报道是 “毫无根据、假的”。声明中说,谭德塞和习近平1月21日没有通过话,两人也 “从未通电话”,“不正确的报导会影响世卫和世界各国为终止COVID-19大流行病所做的努力,分散注意力。”声明最后强调,“特别要注意的是,中国在1月20日就证实新型冠状病毒会人传人。”

Source: Deutsche Welle, May 11, 2020
https://www.dw.com/zh/习近平电话里施压谭德塞世卫两人从未通电话/a-53387797