Skip to content

Geo-Strategic Trend - 3. page

Malaysia Chinese Newspaper Follows Directives from the CCP

The Central News Agency of Taiwan reported that See Hua Daily News, the largest Chinese language newspaper in Eastern Malaysia, was receiving directives from the Chinese Communist Party (CCP).

An internal directive from the See Hua Daily News stated that, per a request from the Chinese Consulate in Malaysia, because Taiwan and Hong Kong are China’s territories, news reports and their titles from now on should avoid listing “China, Hong Kong, and Taiwan” in parallel. If these three regions need to be mentioned together, it should be written as “China (including Taiwan and Hong Kong).” The directive was signed by the newspaper’s Editor-in-Chief, Chia Chew Boon.

People criticized the CCP’s interference in Malaysia’s internal affairs.

A high-ranking person from one of See Hua’s sister media companies confirmed that the directive was true, but said the owner didn’t know about it. After it was reported, the owner ordered a withdrawal from the directive.

That person also revealed that the Chinese consulate staff members frequently have meals with the top managers of the Chinese language newspaper in Malaysia and continuously express what direction and position the CCP wants that media to hold. Especially after the Hong Kong protest, the CCP wants Malaysian reports to be close to the CCP’s position.

Source: Central News Agency, November 17, 2019
https://www.cna.com.tw/news/aopl/201911170002.aspx

UDN: China’s First Fully Domestically Made Aircraft Carrier Entered the Taiwan Strait

United Daily News (UDN), one of the primary Taiwanese news groups, reported on November 17 that China’s first fully domestically made aircraft carrier led a fleet to enter the Taiwan Strait. On the same day, an official from the Taiwanese ruling party, the Democratic Progressive Party (DPP), which is pro-independence, announced Taiwan’s Presidential and Vice Presidential candidates for the up-coming Taiwanese presidential election. Mainland newspaper Global Times called it “a coincidence” and said military exercises are “normal” and this event had nothing to do with the current regional situation. This aircraft carrier has done a few sea trial-runs already. However, it was still a surprise for many observers that it entered the Taiwan Strait when everyone was speculating at what point it will officially deploy to the Chinese Navy. During the period of time when the carrier sailed through the Taiwan Strait, both the U.S. Navy and Japan sent warships to monitor its entire passage. According to some analysts, the carrier will be based in China’s Hainan Province in the South China Sea. The Chinese Navy now has two aircraft carriers.

Source: UDN, November 17, 2019
https://udn.com/news/story/7331/4170783

A Canadian CSSA Lost Its Student Club Status for Reporting to Chinese Consulate

The Chinese Student & Scholar Association (CSSA) of McMaster University in Ontario, Canada was decertified and its club status was removed because it was monitoring college activities and sending information to the Chinese government.

On February 11, 2019, the university held a forum to support the Uyghurs in Xinjiang. The CSSA, along with another four student associations, called that meeting an “anti-China lecture” and reported it to China’s Consulate in Toronto, CA.

Deutsche Welle obtained the Chinese students’ communication from WeChat, including their reporting to the Chinese Consulate and passing down the Consulate’s direction.

The WeChat records showed some students sent the forum’s video to China’s Consulate, some students went to the forum to create a disturbance, and some posted and sent a threatening request in order to find out the name of the son of the speaker at the forum.

The Chinese Consulate responded by asking Chinese students at McMaster University to report the case to their CSSA.

The student representative assembly at the university decertified the CSSA in September for a full calendar year, during which it will be denied club privileges such as being able to book a room and access to student union funding.

None of four other student associations that signed the February statement has faced disciplinary action. One of them testified in writing that it had signed the statement at the invitation of the CSSA’s then-president.

The CSSA filed an appeal. The university’s student union government rejected the appeal on November 3. It also passed a motion to oppose the CCP or the CSSA for trying to “directly or indirectly intervene in college political activities.”

Source: Epoch Times, November 5, 2019
http://www.epochtimes.com/gb/19/11/5/n11635793.htm

Epoch Times: Australian Scholar Blocked from Conducting Research on WeChat

According to an Epoch Times report, a Chinese scholar received considerable resistance from his school when he tried to conduct a research project on WeChat.

James Jing, 39, a China-born Australian immigrant, came to Australia over ten years ago. He has been teaching at the Curtin University in Australia for 12 years. He is working on his PhD degree. For his PhD dissertation he chose the topic, “The Study of the Chinese Communist Party’s (CCP’s) Censorship System and Social Media Platform on WeChat.” However, he could not get any help from his professors.

Tencent, the company that developed WeChat, has sponsored several activities and projects at the Curtin University.

Jing felt that his academic life has been ended and that the main reason was the CCP’s influence. “I never thought that the CCP had extended its tentacles to the other side of the ocean.” “Curtin’s censorship and self-censorship (on behalf of the CCP) has created a blockage to certain extent. I think it will restrain the potential of its Chinese scholars.”

Jing also acknowledged that discussing this issue openly may result in consequences for him. Nevertheless, his conscience told him that he must go forward. He said, “I have come to the land of Australia and become an Australian citizen. I need to defend Australian values, just like the national anthem ‘Advance Australia Fair.’”

Curtin University denied that the school has adopted self-censorship.

Source: Epoch Times, November 11, 2019
http://www.epochtimes.com/gb/19/11/11/n11647561.htm

Chinese TV Series Exported to More Than 200 Countries

Between November 11th and the 14th, the 25th Beijing TV Program Market & Exhibition, which was previously the Capital TV Program Promotion Fair, was held at the Beijing Convention Center. The Propaganda Department of the Beijing Municipal Committee of the Chinese Communist Party and the Beijing Municipal Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television hosted it jointly. TV series now account for more than 70 percent of the Chinese TV programs traded internationally, far exceeding other types of TV programs. Chinese TV series have been exported to more than 200 countries and regions around the world.

In Southeast Asia, Chinese TV series still maintain a strong competitive advantage. At the same time, Chinese TV programs have already been conveyed out of Asia and into Central and Eastern Europe, Latin America, the Middle East, and African countries and regions. As of now, more than 1,600 Chinese film and television programs have been translated into 36 languages, including English, French, Russian, Arabic, and Burmese and have been broadcasted in more than 100 countries.

Source: People’s Daily, November 15, 2019
http://paper.people.com.cn/rmrb/html/2019-11/15/nw.D110000renmrb_20191115_5-11.htm

People’s Daily: CMG and EBC Established Media Cooperation Relationship

People’s Daily recently reported that the China Media Group (CMG, aka China Central Broadcast and Television) and the Brazil Communication Company (EBC) just signed a deal for the exchange of contents and 5G new media technology, joint productions, cooperative broadcasts, and personnel training. Sheng Haixiong, CMG Chief Executive and Deputy Director of the Central Propaganda Department of the Chinese Communist Party, explained that this new deal was the result of a deepened comprehensive strategic relationship between China and Brazil. Since 2009, China has been Brazil’s largest trade partner. EBC is a Brazilian public company, founded in 2007, to manage the Brazilian federal government’s broadcast network. It includes domestic and international television as well as the nation’s primary radio stations.

Source: People’s Daily, November 14, 2019
http://paper.people.com.cn/rmrb/html/2019-11/16/nw.D110000renmrb_20191116_9-02.htm