Skip to content

Propaganda and Lies: CCP Hires People for Its Propaganda Campaign

Recently, a few cases were reported in which the Chinese Communist Party (CCP) was recruiting people to work on its overseas propaganda campaign.

#1: A Chinese artist Baduicao, who lives in Australia, told Deutsche Welle that he received a tweet inquiry from a “cultural promotion” Chinese media company, asking whether he was interested in cooperating. They asked him to post two tweets each month, with the company providing materials including content, pictures, and video links. The company would pay him 400 to 2500 Yuan (US $56 – 352) per piece. At least four other Chinese with over 10,000 Twitter followers also received the same inquiry. The company sent Baduicao a Twitter sample, which was a 15-second video, with Wuhan Pneumonia scenes and a voice stating the CCP’s propaganda message.

#2: A post on the Internet on March 22 showed that a media in China was urgently looking to hire a Chinese student studying in Europe to record a video about Chinese being discriminated against due to the Novel Coronavirus. The program would take two hours to produce and pay 60 Euro.

#3: As the CCP did not want overseas Chinese to return to China, a video of the “self-confession“ of an overseas Chinese was widely spread on Chinese social media. The man in the video said that he had lived overseas for over twenty years and had almost forgotten his homeland (China). It wasn’t until two months ago when the virus came, that he discovered that China is where people want to be. The man, in tears, asked himself, “Do I still have face to go back to China?” He paused and then said, “Let me just stay here quietly and enjoy the retribution.”

Shortly, Chinese dug out the man’s true identity. He is not an overseas Chinese, but a small actor who works on minor roles. He lives in Tangshan City, Hebei Province, China.

Related postings on Chinascope:

1. Excerpt in Chinese:

正当中国政府过去几周透过不同媒介来“改造”自身国际形象之际,推特上的中文用户圈也开始出现一波“招揽潮”。 定居澳洲的华裔艺术家巴丢草三月初告诉德国之声,他自3月6号开始便在推特私讯中,收到中国国内一间专做“文化推广”的传媒营销机构传来的讯息,询问他是否有意愿进行合作。

根据德国之声所检视过的截图,巴丢草所收到的讯息内容大致如下:“我们是国内做文化推广的传媒营销机构,看到您在推特平台上的粉丝数量符合我们的要求,有个推广项目想跟您谈合作,具体形式为每月两篇推文,素材由我们提供,包括文字、 照片、视频链接等。 每次推广价格在400到2500人民币之间,根据粉丝数量调整。 您有兴趣合作吗? ”

在巴丢草收到该讯息的同一天,至少有四位关注人数有数万人的推特用户也收到来自”Bella Pai” 这个账号传来同样的讯息。 两周后,一个不知名的寄件人寄了封邮件到巴丢草提供给 “Bella Pai” 的邮箱,表示上回已在推特上与巴丢草接触,并透过该封邮件把合作推广会用的内容样本分享给巴丢草。

巴丢草与德国之声分享的推广内容样本,是一个15秒钟的短视频,内容充斥着武汉新冠疫情相关的画面,而配音的内容则说道:“持续上涨的确诊人数,愿我们在硝烟散尽的世界里重逢。 每一段视频、一张张图片,每一个温暖的字符,都在不停传播我们的信念。 ”而视频最后,是一个“武汉加油、中国加油”的字样浮现出来,内容看起来像是在宣传中国抗疫过程的视频。

巴丢草向德国之声表示,至少有20至30名推特关注人数不少的用户都收到来自 “Bella Pai” 或是 “Aki” 的相同讯息,而他认为两个账号有事先稍微对中文推特圈的用户做了研究。 他说:“他们避开了一些有大量关注数但是明显立场与中国政府相反的维权人士的账号,像是不少移居美国的天安门事件人士都没有收到这样的讯息。 ”

招揽推特用户来推广大外宣内容并非近期推特上唯一与中国有关的行动。 以调查性报导著称的美国非营利新闻媒体ProPublica周五 (3月27日) 发表最新的调查报导,指出他们自2019年8月起,在推特上找到超过10000个可疑的假账号在推广与中国政府有关联的活动。

ProPublica的调查发现,不少假账号明显是中国黑客盗取了原账号用户的登入条件后,开始利用这些原属外国推特用户的账号,在推特上发出中文的内容。 这些假账号在2019年主要是发送支持香港警察与指控香港“反送中”示威者的推文。 但自从今年初新冠疫情爆发之后,这些账号便开始删除之前与香港有关的推文,转而用中文发送与武汉新冠疫情有关的内容,主要是在发送推文呼吁中国人民团结一致抗疫。

ProPublica的报导指出,由于推特在中国国内被禁,所以这些推广活动主要的对象很显然是海外的华人。 根据ProPublica团队的调查,这些假账号都与北京一间名叫一网互通的社交媒体数据营销公司有关,而这间公司与统战部主管的中国新闻社有签合约,他们主要替中国新闻社在推特上推广他们的推文。

Source: Deutsche Welle, March 27, 2020
https://www.dw.com/zh/北京大外宣移师推特-中文大号成招揽目标/a-52939805

2. Excerpt in Chinese:

今天3月22日互联网流传一个帖子显示,中国内地有媒体急聘在欧洲的留学生拍摄视频节目,“内容涉及最近新冠病毒产生的歧视华人现象”。广告使用中英文,未说明在哪国拍摄。

该招聘广告特别说明“需要面对镜头举牌”。拍摄时间两个小时,价钱60欧元。但是,目前看不出这个节目在欧洲那个国家拍摄。这则招聘广告用中文和英文发出的。

Source: Radio France International, March 22, 2020
http://www.rfi.fr/cn/中国/20200322-中媒急聘欧洲留学生拍摄新冠病毒导致歧视华人视频

3. Excerpt in Chinese:

近日,一段“海外华侨”的自白短视频在网络社交网站上被疯传。影片中,一个中年男子坐在镜头前一脸悲戚地进行自我忏悔。

他声称自己在国外生活了二十几年,把自己的祖国忘得差不多了。两个月前对国内爆发的新冠肺炎疫情漠不关心,甚至还有点“幸灾乐祸”。但两个月后“病毒找上门”了,才猛然发现“瞬间,中国就成了让世界向往的地方”。最后这个男子红着眼睛流着泪自问“还有脸回去吗?”稍作停顿后又称“安静地享受报应吧”。

不久,就有网友挖出了这个男子的真实身份。原来他并不是什么外籍华侨,而是河北省唐山市一个长期跑龙套的演员,自称“唐山笑狼”,有时也自称“嘴巴子哥”,曾在网络上开设过“笑狼艺术影视”专页。他在专页上自我介绍是“影视剧小品编导、演员”,而他的个性留言则是“人生如戏,全凭演技,你们靠脸,我靠才艺”。

经记者查证,此人在中国微博和短视频平台抖音、快手上都拥有账号,经常发布一些类似小品的搞笑短视频,赚取点击量。这位“唐山笑狼”三年前曾经在YOUKU(优酷)开了个专页,但粉丝数仅寥寥104人,现已处于停止运作状态。不过,网页上仍保留了数个这名男子2017年拍摄的小视频。

Source: Phoenix, March 29, 2020
https://news.ifeng.com/c/7vEPpfMjhoW